22 april 2012

Christiania Pilsnere - fristadens etiketøl

Fristanden Christiania vil jo på alle områder gerne være noget for sig selv, så Christianias Indkøberen, som er et slags alternativt supermarked, har fået lavet 2 forskellige Christiania øl. Det er etiketøl fra Thisted Bryghus og Hancock, altså udgaver af deres normale øl, bare med specielle etiketter.

Christiania
Thisted Bryghus
Christiania Økologisk Thy Pilsner, er en Christiania udgave af Thisteds almindelige Thisted Thy Økologisk Pilsner. Det er en gylden pilsner på 4,6% alc., og man skal vist have et specielt forhold til Christiania prikkerne for at synes at den er specielt pæn. Aromaen var ok, men en udmærket aroma bitterhed, duft af korn, og en syrlighed som minder om ascorbinsyre, selv om jeg ikke kan se at det skulle være tilsat. Jeg syntes også at smagen var ok, med en ok humlebittehed, og en ganske udemærket mundfylde, af en standard pilsner at være.
Der er lidt malt og lidt korn, og en ganske ok bitterhed, også i eftersmagen.
Jeg syntes at der var en ganske udmærket pilsner, af en industripilsner at være, og gav den en karakter på 6 ud af 10.

Indkøber Bajer
Hancock
Indkøber Bajer er lavet af Hancock, så jeg tror at det er en Christiania udgave af deres Høker Bajer. Den har faktisk vundet en Pilsner blindsmagninger i Smag & Behag, men jeg var nu ikke så imponeret af den. Jeg syntes dog at det var en ganske flot øl, og jeg kan godt lide etiketten som forestiller døren indtil butikken, Indkøberen. Aromaen syntes jeg var ret kedelig, med tydelig duft af ascorbinsyre, som gjorde humleduften ret syrlig. Hancock bruger jo udelukkende Saaz humle, men jeg synes nu ikke at den gør noget særlig godt indtryk her, for jeg synes også at smagen er ret ringe. Jeg synes ellers at der var er en ganske god bitterhed, men det gik over i en alt for syrlig eftersmag. Indkøber Bajeren var desværre ikke hvad jeg havde regnet med, og jeg gav den en karakter på 4,5.

Christiania er et ganske fint grønt område, med kunsthåndværk og masser af kultur. Desværre synes jeg at det er ved at blive temmeligt kommercielt, med masser af butikker med høje priser. Da jeg var ude og købe disse øl, gav jeg fx 48,- for en durum... den var også god, men alligevel.

Christinia har en ølblub, som tidligere har været med på Ølfestivallen, Ølklubben Sirius. Der er kun lidt over 2 uger til Ølfestival 2012, men det ser ikke ud til at de er med i år.

2 kommentarer:

  1. Ole Madsen23 april, 2012

    Bare rolig. Sirius er med på ølfestivalen 2012, men der har været en mindre kommuniktionsbrist.

    Højt Skum
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole

      Tak for info :)
      Det bliver spændende.

      vh

      Slet